Carlos A. Segovia:
The vindication of the quranic prophet in v. 129 is most remarkable too. Indeed, vv. 122–41 may be read as an intent to provide him (and hence his “community,” as we read in v. 128) with a legitimate genealogy vis-à-vis the Jews.
Accompanying footnote:
Cf. Edmund M. Beck, “Die Gestalt des Abraham am Wendepunkt der Entwicklung Muhammeds: Analyse von Sure 2, 118 (124)–135 (141),” Le Muséon 65 (1952): 73–94 (reprinted in Der Koran, ed. Rudi Paret [Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1975] 111–33); Catherina Wenzel, “‘Und als Ibrāhīm und Ismāʿīl die FunDammente des Hauses (der Ka‘ba) legten’ (Sure 2, 127): Abrahamsrezeption und Legitimät im Koran,”ZRGG 45.3 (2002): 193–209; Angelika Neuwirth, “The House of Abraham and the House of Amram: Genealogy, Patriarchal Authority, and Exegetical Professionalism,” in The Qur’ān in Context: Historical and Literary Investigations into the Qur’ānic Milieu, ed. Angelika Neuwirth, Nicolai Sinai, and Michael Marx (Leiden and Boston: Brill, 2010) 499–531, pp. 501–3; Bertram Schmitz, “Das Spannungsverhältnis zwischen Judentum und Christentum als Grundlage des Entstehungsprozesses des Islams in der Interpretation von Vers 124 bis 141 der zweiten Sure,” in Der Koran und sein religiöses und kulturelles Umfeld, ed. Tilman Nagel (Munich: Oldenbourg, 2010) 217–38.